tirsdag, august 29, 2006

Regn




Det høljet ned idag. Regntunge skyer som sendte tonnevis med vann ned i hodene på oss her i Egersund. I dette fantastisk deprimerende og guffne været var det en gjeng ulykkelige og noe sprø mennesker skulle ut og drive med deres felles yndlingshobby: Friidrett.

Ja, mens vettuge mennesker (ok, du skal ha den Martin) satt inne og drev dank, så begynte Sindre, Hans Erik, Egil og jeg på 10 ganger 300 meter. Kaldt, vått og tungt. De første rundene gikk så fint så, jeg hadde til og med tid til å snakke med Sindre om alt og ingenting. Den viljen forsvant fort. Jeg gikk inn i en apatisk tilværelse hvor eneste tanker som gikk gjennom hodet mitt var: "Dette må bloggføres!".
Ja, hver gang jeg kom ut gjennom siste svingen, og den kalde vinden og det enda kaldere regnet deiste inn i mine enogåtti kilo (samt noen kilo dyvåt treningsdress) og fortærte det siste av energien som jeg hadde spart opp i løpet av siste ett minutts pause, var verden et mindre behagelig sted å være.
Jeg var faktisk så vekke at jeg så vidt greide å merke meg hvor suspekt de korte puste- og peselydene som automatsik, og helt uforskyldt kom ut av meg når jeg hadde pause, hørtes ut.

Men da de siste meterene var tilbakelagt, og jeg endelig kunne tenke "Ja!!!", var det uttøying og hjem nedvarming. Har aldri likt uttøying, og at gymlæreren min gjennom ungdomsskolen, som jeg ellers ikke har et vondt ord å si om, greide å le høyt enkelte av de gangene jeg satt og slet med alle slags unaturlige posisjoner. Det å ta i bakken med hendene mens beina er strake, for eksempel. Umenneskelig.

Far min kom jo etterhvert å hentet meg. På det tidspunktet var jeg ganske så søkkvåt, så jeg var en smule usikkerhet på om jeg fikk sitte inne i bilen, eller om jeg måtte henge meg fast på taket. Jeg fikk faktisk lov til å sitte inni, men det var nok fordi han var redd for riper i lakken. Familiekjærlighet er én ting, bilen en ganske annen.

Så der satt jeg, gjennomvåt og klar for en lang dusj etter en fæl trening. Og likevel, jeg satt der med vissheten om at selv i enda værre drittvært kommer jeg til å stille opp på trening torsdag, klar for mer moro.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Den der er du ikke alene om å ha opplevd!
En ting er å løpe i regn. Det går som behagelig i min verden.
Her sankker vi om å gå rundt på skøytebanen, i de trange skøyteskoene, uten sokker i (!) og en trikot som kanskje med superundertøy maks er 0,5cm. Når da vinterkulda setter inn der skøytebanen min ligger, er det kaldt, det er vind og det er gjerne snøvær også. Temperatur på -10 med vind, og enda mer vind av den farten som vi får. Ja da kan du fryse og tenke på alt annet.
:D

ellers. artig skrevet! 300m er aldri koslig å løpe!

Martin sa...

Syke, syke mennesker er dere!! Hva i svarte er det de driver med i EIK friidrett? Hjernevasking!?

Arthur Bull Cowie sa...

Ja vel, snøfnugg. Du vinner. Høres definitivt værre ut. Og ja, løpe i regn kan være behagelig. Men kun når distansen er på maks noen hundre meter, eller når jeg jogger med en kamerat. Men når du har 10 av dem, og regner deg som sprinter, så er det fælt.

300 meter er ikke så gøy, men 200 eller 400 er himmel (Eller helvete. Begge deler, på en eller annen måte).

Martin, hvis friidretten hadde drevet med hjernevasking, hadde jeg trent mer enn de to gangene i uka, og jeg hadde elsket 800 meter. Gjør jeg noe av det?

Anonym sa...

vil tro det ikke er moro om man kan kalle seg sprineter nei... auu!
*kjenne på de stvie lår og leggene*

Martin sa...

Nei, men du lar deg frivillig bli både kald og våt. Pluss å løpe en god del meter i regnet. Men for all del. Dere på allmenn har jo aldri vært gode..

Arthur Bull Cowie sa...

Du har vel rett Martin. Allmenndudes er noe av det rareste som finnes. Trudde egentlig at de skulle være kjedelig gjennomsnittlige, men jeg tok skammelig feil. Både på godt, og på ekstremt vondt...

Takk for all medfølelsen...

Anonym sa...

Hei daakke!!!
Maa daakke ikkje trekka for mange konklusjona. D e greit allmenn aa rart gaar sammen, mn allmenn aa trening he ingen sammenheng.. daakke daakke veid gaatt (jaffal du, Martin) at eg ikkje e i form t aa trena=P

Straalande blogg Per;p