tirsdag, august 15, 2006

Klokken 02:26 1/2 natt til tirsdag.

Tiden var ca. deromkring. Jeg hadde hatt Andreas over for å se film, og senere, Dire Straits og snakk, men nå hadde Andreas funnet ut at han skulle gi etter for morens meldinger, og skulle hjem. Mens han meldte henne for å si at han drog herfra, hentet jeg tingene fra bordet i stua, og satt det inn på kjøkkenet.
Sammen med en flaske Sprite var det også to små glassflasker med Berentsen Eplemost, som jeg satte på oppvaskenken ved vinduet.

I en av disse flaskene greide ei flue å forville seg inn. Raskt hentet jeg korken og satte den på. Den satt ikke perfekt, men det fikk duge. Jeg hadde akkurat dømt flua til en langsom død inne i ett søttluktende glassfengsel.

Slikt hadde jeg gjort før. Mange år siden nå, men da jeg var liten, hadde jeg ingen skrupler med sånt. Slik er det ikke lenger.
Jeg fikk skyldfølelse med en gang.
Denne flua hadde intet liv. Den ville dø bak glassruta på kjøkkenet, eller bli spist av en spurv utenfor vinduet, eller noe. Likevel, jeg ga den ikke sjansen til å greie seg hvis jeg putta den i en flaske.


Jeg sukka. Hvorfor brydde jeg meg? Jeg var blitt like dyreelskende som jeg frykta. Det var et godt stykke igjen før jeg ble vegetarianer heldigvis, men dette var likevel for langt.

Igjen sukka jeg.

Jeg tok frem flaska, åpna korken, og "helte" flua ut, i håp om at den skulle nå det åpne vinduet i løpet av natten.

5 kommentarer:

Anonym sa...

en flue er et insekt, u pussy!

Arthur Bull Cowie sa...

Fremdeles et individ av dyreriket. Det siste leses ikke.

Torill sa...

Du begynner å bli myk... :p

Arthur Bull Cowie sa...

Ja. Faktisk. Liker det IKKE!

Anonym sa...

HEI JEG ER TRULS GULOWSEN FRA GREENPEACE NORDEN, OG JEG MERKER AT DU ARTHUR HAR FORSTÅTT HVA SOM ER VIKTIG I VERDEN! DU VIL NÅ MOTTA VÅRT MEDLEMSBLAD GRATIS I 16 ÅR OG BLI INVITERT TIL "OVER EN KOPP (DYRKET I KONTROLLERTE OMRÅDER SOM IKKE SKADER DYR ELLER NATUR) KAFFE. VI SENDER FORTLØPENDE EN MEDALJE I BRONSE (UTVUNNET PÅ STEDR SOM IKKE SKADER DYR ELLER ØVRIG NATUR.) DEN ER INNSATT MED ET STOFF SOM IKKE SKADER MIJØET OG BÅNDET RUNDT MEDALJEN (SLIK AT DU KAN GÅ MED DEN HVER DAG (OG NÅR DU SOVER) ) ER LAGET AV EKTE HAMP UTEN E-STOFFER OG LIGNENDE.

FOR FREMTIDEN!