mandag, mai 08, 2006

Vareopptelling

Jeg er friidrettsutøver. Nesten hver tirsdag og torsdag trener jeg som en helt for å øke muskelmengden, og forebygge at den alltid truende magen min får overtaket.
Men dette engsjamentet har visse mindre hyggelige effekter. Jeg nevner loddsalg, basarer osv. Men det som skjedde igår, var vareopptelling.

Friidretten har en avtale med Rimi om at de skal telle opp alle varene ca. et par ganger i halvåret. Dermed var det opp på søndag morgen, for å være på Rimi kl. 9.
Jeg er ingen spesielt stor fan av vareopptelling, og med min dårlige hoderegningssans, pleier det å gå kun med en kalkulator i baklomma. Men det jeg liker med denne vareopptellingen, er at den gir meg en forståelse av alt det man faktisk kan kjøpe. Første gang jeg var der, kom jeg hjem med en dypere forståelse i hvor mange forskjellige parfymer og midler man kan bruke for å vaske dassen sin. Senere har jeg også oppdaget at noen liker vann tilsatt smak (men det er ikke saft eller brus, kalles fremdeles vann), at det finnes tyve forskjellige typer "gjennomsiktige" nylnstrømper, og at dopapir kommer i femten forskjellige mykhetgrader.

Denne gangen var det hud, hår og tannpleie jeg telte. Skal vi se, det var 14*25-13 pakker colgate. Vel, selvsagt bare en av mange typer. Tannkrem er oppskrytt. Trenger vi virkelig så forbaska mange typer? Håndsåpen var mer forståelig, for forskjellige mennesker har forskjellig hud, men likevel, det kunne holde med en "sterk", og en "mild".
Jeg fikk hjelp til denne seksjonen av Christine, og etter hvert Torstein. Ironsik nok var det Christine som tok seg av barber-seksjonen, det mens jeg og Torstein tok oss av sjampoer, hårsprayer og rynkefjerningskremer. "Eg visste ikkje at halvparten av desse fantes eingong" sa Torstein, da han gikk gjennom Herbal Essense's (sikkert skrevet feil, jeg beklager) forskjellige sjampoer, med "Rainforest" osv.

Når vi så var ferdig med dette, telte jeg aviser, for så å bli flyttet il lettølen og blandevannet. Ikke spesielt spennende egentlig, men jeg dreit meg ut i nøtteavdelingen.
Jeg skulle løfte opp de sylinderformede rørene med nøtter i løs vekt, og få dem veid ved kassen. Det jeg ikke visste, var at de sylinderformede plastrørene ikke var festet til basen. Det betydde at når jeg skulle løfte opp de brente mandlene, helte jeg deler av innholdet ned på gulvet og på stativet. Det samme gjorde Torstein på et senere tidspunkt. Dermed måtte vi samle opp det som ikke hadde dettet på gulvet, og la det oppi igjen.
Tips: Ikke kjøp nøtter i løs vekt på Rimi!

Ingen kommentarer: