mandag, mai 15, 2006

En hyllest til øki og IDOS.

Jeg har en innrømmelse å gjøre:
Jeg liker økonomi og informasjonsbehandling.
Ikke fordi det er sløvetimer hvor vi skjeldent gjør annet enn spill og MSN. Ikke fordi læreren, Idar Ose, er en skikkelig grei kar som ikke gir særlig mye lekser. Det er heller ikke fordi den samme læreren viser oss hvor man skal finne frem til spill og geekete dibbedutter på nettet, forteller tørre vitser og geekevitser, hvor jeg bare forstår førstnevnte, eller viser meg hvor jeg skal finne klipp fra testing av anti-tanks våpen.
Det er heller ikke at jeg fikk 6 i boka forrige halvår i faget, og 5 dette halvåret, uten at jeg egentlig føler jeg har jobbet så veldig (beklager IDOS).
Grunnen er at jeg idag fikk ny lader til PC'en.


Dere ser, de siste par ukene har laderen min vært en liten djevel på det å irritere. Med en gang den har nådd en viss temperatur, har den beynt å sende ut en høyfrekvent lyd som innen kort tid ville fått de fleste på galehus (ikke meg. De tør ikke ha meg der fra før).
Uansett, det var irriterende, men ikke like irriterende å gå inn på el-kjøp å finne ut at de ikke ville hjelpe meg (som jeg antok ville bli tilfellet). Det var heller ikke så irriterende at det var verd den veldige omveien det ville betydd å sykle bort dit.
Men idag fikk jeg nok. Etter skolen stakk jeg ned, helt bestemt på at dette skulle ordnes.

Som alle andre tidligere dager, var mine venner ved Service-avdelingen motvillig mot å sløse penger. De var usikre på om jeg hadde rett på ny lader. Men da slo jeg ut med mine øki-kunnskaper: "Jeg vil se på det (at den laget den pipelyden) som en mangel. Jeg er enig i at det ikke er såpass mye som en vesentlig mangel, men det er i det minste en betydelig mangel (eller var det omvendt?). Det var ikke det jeg betale for".
Da var plutselig sjefen interressert i å få saken ut av verden, og jeg hadde en ny lader i hånden i løpet av et minutt.
Jeg takket og gikk.

Så hva gjorde at jeg fikk ny lader?
Det KUNNE være god service fra El-kjøp, men det var liksom ikke naturlig (beklager Stefan. Noen av folka er ikke sånn, men El-kjøp Egersund er ikke kjent for topp service).
Min tro er at det var fordi jeg brukte de ordene jeg brukte. "Mangel" for eksempel. Et forholdsvis enkelt ord, men i virkeligheten er det en stygg andunge. Det bir til en vakker svane når man bruker deti kjøpssammenheng. Dette fordi det er det ordet som brukes i forbrukerloven, og dermed får det til å virke som om man vet hva man snakker om. Samtidig gjorde jeg det klart at jeg visste forskjelden på en vesentlig og en betydelig mangel (noe jeg egentlig ikke gjør, men det visste ikke de). Forbrukeren har makt, og man kødder ikke med den forbrukeren som vet at han har det.

Alt dette er det øki og IDOS (kort for Idar Ose) som har lært meg. Uten den ville det å få ny lader vært ganske mye vaskeligere.
Så takk øki.
Jeg vil egentlig ikke være en sånnen geek. Jeg skal ikke engang bli blåruss. Men jeg må kapitulere og se sannheten i øynene. Jeg liker øki, og når kunnskapsløftet kommer og sender hele faget ut av skolen til fordel for matte osv, skal jeg huske deg. Du vil alltid ha en plass på PC'en min (ihvertfall til jeg ikke lenger trenger de filene).

Takk for alt øki.

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha, helt enig med deg.. Men du e heldige så får goe karakter uansett om du ikkje he jobba så mye og forstår det i grunnen.Eg må streva meg gjennom øki med tungt hjerta:/ verden hadde vært et bedre sted uten økonomi og informasjonsbehandlig.. ha en fortreffelig aften Arthur min venn!

Arthur Bull Cowie sa...

Tusen takk Karin. Hyggelig å se at du likte koste deg her på bloggen min. Ja. Jeg vet at alle ikke har det så lett som meg, og det er synn. Men husk: Du kan alltid spørre meg om hjelp hvis det er noe. Jeg kan ikke alltid svare, men skitt au, verd forsøket... :)