torsdag, mars 15, 2007

A gentleman's effort


Jeg hadde ikke vært på Ringerike Folkehøgskole (hvor Andreas er nå) i mer enn en halvtime da jeg fikk et fantastisk spørsmål. Andreas hadde meg med på guidet runde på skolen, og jeg fikk hilse på alle hans nye venner. Plutselig var det ei av venninnene hans som utbrøt: "Å, det er du som lever på sekstitallet?". "Hæ?" sa jeg, i det jeg overhode ikke kjente meg igjen. "Eller var det trettitallet?" sa hun. "Neeei... Trudde da ikke det." sa jeg og snudde meg mot Andreas "Andreas, hva er det du har sagt om meg?". Han sukket, og sa "Nå skulle egentlig ikke du høre dette, men det var nå 1860-tallet jeg snakka om. Du vet, med din forestilling om høflighet og ettikett hadde du passet inn som en gentlemann med hatt og stokk på den tiden." Ah. Ja, ja. Så det var med det folk forbandt meg. Kunne bli spennende.

Det viste seg at de ikke dvelte mye ved det, og var veldig så hyggelige der borte. Når skrev jeg denne historien (som er sann, men ordlyden kan ha vært noe annen) så lang tid etter hendelesensforløpet, så har det ingenting med at jeg måtte få ting bak meg før jeg greide skrive det ned på papir. Det hele kommer av at jeg her om dagen var inne på Dalanekirkenes hjemmesider, og klikket meg inn på bildene fra Eigerøy og Hellelands konfirmasjonleir. Der hadde jeg vært som leder, og et av bildene var det rene portrett av den Arthur Per som Andreas snakket om (ja, det bildet der ja). Det er fra konfirmantbrylluppet, og da måtte jeg jo kle meg skikkelig. Vel, samt protestere mot ekteskapet fordi brudgommen angivelig skulle ha "hatt seg" med søstera mi uka før, for så å fremføre et absurd dikt som jeg laga på direkten ved bryllupsmiddagen.

Bare så det er sagt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

har du lagt ut noe av det du har skrevet?
hadde vært artig å lese!
lagt ut på dikt.no for eksempel ?

Arthur Bull Cowie sa...

Absurd diktning skriver jeg skjelden ned (Zuludikt er et gyllent unntak). Men skal du lese noe på dikt.no av meg, så står det under artcow. Jeg har vært altfor lite aktiv der, men det ligger inne noen få saker. Søk på "artcow".

Ligger det noe fra Sol på dikt.no?

Anonym sa...

da skal man ta seg en titt!

åjada, hehe (flau) det ligger noe under "ishav"
dette er dårlig diktning, så jeg vil ikke oppmuntre til å bruke verdifull tid på å lese det!

ps:
har fått ny blogg. siden det ikke lot seg gjøre å skrive nytt på den gamle weblogg bloggen min har jeg nå flyttet til www.solsverden.wordpress.com